(Foto: Op 27 juni werden 47.000 handtekeningen aangeboden aan de Tweede Kamer)

Protest 4e aanvliegroute Schiphol aanleiding voor gesprek minister Harbers

De weerstand tegen de vierde aanvliegroute groeit. Op 7 september gaan Kerngroep Stop4deroute, Urgenda en Red de Veluwe om de tafel met demissionair minister Harbers om dit kenbaar te maken. Zij willen dat Harbers het geluid uit de samenleving serieus neemt en afziet van de plannen voor deze nieuwe ‘snelweg in de lucht’.

55.000 handtekeningen tégen route

Bijna 55.000 mensen hebben inmiddels de petitie getekend tegen de komst van de vierde aanvliegroute van dalende vluchten naar Schiphol, die er dreigt te komen over de provincies Gelderland, Utrecht en Noord-Holland. Ook hebben 17 gemeenten en de provincie Utrecht zich expliciet uitgesproken tegen de route.

De vierde aanvliegroute is onderdeel van de luchtruimherziening van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, die binnen enkele jaren wordt ingevoerd. Over de nieuwe route komt 20 procent van alle dalende vluchten naar Schiphol. Dit zijn vooralsnog 120 vliegtuigen per dag, in aanvulling op de vliegtuigen die in deze provincies al vliegen en overlast veroorzaken. De dalende vliegtuigen vliegen laag, namelijk onder de 2100 meter, wat een geluidsbelasting geeft boven de WHO-(gezondheids)richtlijn.

Vierde route faciliteert groei vliegverkeer

Argumenten met betrekking tot duurzaamheid, die het ministerie aanhaalt voor de vierde route, kloppen niet volgens de organisaties. Dat blijkt ook uit het milieueffectrapport, dat het ministerie heeft laten opstellen. Hierin staat: “Tegelijkertijd moet worden vermeld dat de Luchtruimherziening in relatief grote mate bijdraagt aan het realiseren van capaciteit voor de groei van de luchtvaart, maar in mindere mate aan de in de Luchtvaartnota beoogde duurzaamheid en leefbaarheid.”

Groei van het vliegverkeer en uitbreiding van het bestaande militaire oefengebied lijken de werkelijke doelen van de vierde route. Daarom moeten niet alleen mensen in de provincies Utrecht, Gelderland en Noord-Holland zich zorgen maken. Groei van het vliegverkeer – het doel van het ministerie is bijna een verdubbeling in 2050 – resulteert in meer hinder voor héél Nederland: meer CO2-uitstoot, meer geluidshinder, en meer uitstoot van stikstof, fijnstof en andere kankerverwekkende stoffen.

Leefbaarheid belangrijker dan groei

Krimp van het vliegverkeer is de enige manier om Nederland leefbaar te houden. Niet alleen nu, maar ook voor de toekomstige generaties. Daarom roepen de organisaties de minister op om af te zien van de plannen voor de vierde aanvliegroute én aan te sturen op forse krimp van het vliegverkeer. Dit sluit aan bij het geluid uit de samenleving. Daarnaast roepen ze op om snel strengere wettelijke grenzen en normen te stellen voor hinder en uitstoot.

In het gesprek met de minister nemen de organisaties de vragen mee die ruim 100 mensen hebben ingestuurd. Mensen vragen zich bijvoorbeeld af waarom de overstapfunctie (HUB) van Schiphol – die zorgt voor 40% van alle vliegtuigen in de lucht – niet wordt stopgezet, en uiten hun zorgen over de overlast, uitstoot en schade: ,,Waarom mag Schiphol als één van de grootste vervuilers van Nederland gewoon blijven doorgaan met vervuilen?” Er is eveneens bezorgdheid over de reeds toegenomen overlast van vliegverkeer boven de regio.

Keuze voor welzijn

De petitie tegen de vierde aanvliegroute loopt door. Steeds meer lokale Stop4deroute groepen verenigen zich om actie te voeren. Ook groeit het aantal gemeenten dat zich uitspreekt tegen de vierde route. De boodschap van al deze mensen aan de minister: “Het protest gaat door. Wij stoppen niet totdat de vierde route van de baan is. Het is tijd voor nieuw beleid gericht op krimp. Voor een minister die vanuit een duidelijke visie een keuze durft te maken. Niet voor ongebreidelde groei, maar voor klimaat, milieu, natuur en het welzijn van mensen.”

zie ook:

Grote actie bij Tweede Kamer tegen vierde aanvliegroute Schiphol

Veel hinder verwacht van vierde aanvliegroute Schiphol