Pitchen voor een duurzamer Den Dolder én kans op € 5.000
Voel je je energie borrelen als het gaat over iets (terug) geven aan een ander, investeren in jouw leefomgeving, het klimaat of duurzaamheid? Stadslab Zeist en Samen Duurzaam Zeist dagen alle Zeistenaren (DenDoldenaren) uit om hun idee, om Zeist/Den Dolder duurzamer te maken, te komen pitchen! Degene met het beste idee krijgt €5.000 om het idee uit te voeren. Daarbij maak je kans op de publieksprijs van €1.000. Èn gedurende het traject krijg je coaching en toegang tot een omvangrijke netwerk van coaches en ambassadeurs om je plan ook echt waar te maken.
Het idee!
Het initiatief hoeft niet alles op te lossen, het mogen ook gewoon leuke, innovatieve ideeën zijn die Zeist nóg duurzamer en leuker maken. De ideeën moeten wel op het snijvlak van duurzaamheid, welzijn, cultuur én het sociale domein liggen. En bij voorkeur effect hebben op onze directe leefomgeving en iets opleveren voor de inwoners van Zeist.
De volgende onderwerpen belangrijk:
- Klimaat en energie
- Kringloopeconomie
- Natuur en landschap
- Gezonde leefomgeving
Bij de keuze voor een initiatief wordt gekeken naar:
- Duurzaamheid, draagvlak en continuïteit (tijd, milieu, sociaal, economisch en ecologisch);
- Hoe het de directe leefomgeving verbetert (ruimtelijk/sociaal/cultureel).
- Financiële haalbaarheid
- Zelfwerkzaamheid van de initiatiefnemers.
- Is het idee origineel en innovatief?
- Moeilijkheidsgraad (fysiek/organisatorisch/financieel).
- Heeft het idee een voorbeeldfunctie?
- Is het idee charmant en aantrekkelijk?
Coachingstraject
Op 7 juni is de deadline voor het indienen van het idee. Er zijn in totaal twee selectierondes door ambassadeurs uit allerlei Zeister organisaties. Na 15 juni horen de tien meest belovende ideeën dat zij meedoen aan het coachingstraject. Deze groep neemt deel aan meet-up Maak het concreet! op 30 juni en verbeteren hun idee en projectplan. Vervolgens worden deze aangescherpte plannen nog een keer ingediend en kiezen de ambassadeurs de vijf finalisten uit. De vijf finalisten nemen deel aan de de meet-up De boer op! op 8 september en dingen niet alleen mee naar de hoofdprijs, maar ook de publieksprijs.
Op 14 oktober is de pitchavond. De finalisten pitchen die avond hun idee voor een deskundige jury. Zij kiezen vervolgens het beste idee voor Zeist uit en de winnaar van de publieksprijs wordt bekendgemaakt.