De gemeenteraad van Zeist heeft op 9 juli 2024 een beslissing genomen over de toekomstige ontsluitingsroute aan de zuidkant van Den Dolder. Besloten is om niet verder te gaan met de routes over het landgoed Den Engh. In plaats daarvan is er een voorkeur uitgesproken voor een route via bestaande wegen (hierna: geoptimaliseerde drietaksvariant).

Onderzoek van OKRA
Dit besluit volgt op een verdiepend onderzoek dat in opdracht van de raad is uitgevoerd. Bureau OKRA heeft samen met het Rijksvastgoedbedrijf, ProRail, de provincie Utrecht en de gemeente Zeist de consequenties en impact van vijf routevarianten in brede zin onderzocht. Uit dit onderzoek komt naar voren dat de routes via Den Engh niet haalbaar zijn. Deze routes hebben te veel impact op het cultuurhistorische karakter van het landgoed en er is onvoldoende onderbouwing te vinden voor de noodzaak van deze routes.

Over bestaande wegen
De geoptimaliseerde drietaksvariant, die voornamelijk gebruik maakt van de bestaande wegen Fornheselaan, Vliegdennen en Andreas Foxlaan, wordt gezien als de meest toekomstbestendige oplossing. Een belangrijk aspect van deze variant is dat het verkeersstromen voor auto- en fietsverkeer scheidt, wat bijdraagt aan een betere leefbaarheid en bereikbaarheid van het dorp.

Hoe gaat het verder?
De komende periode wordt gebruikt om de geoptimaliseerde drietaksvariant verkeerskundig en ruimtelijk verder uit te werken en de financiële haalbaarheid nader te onderzoeken. Daarbij is er veel aandacht voorzien voor de bewoners die direct te maken krijgen met de nieuwe ontsluitingsroute en de ondernemers in het centrum. Met hen wordt ook bekeken welke eventuele extra maatregelen getroffen moeten worden op gebied van leefbaarheid en veiligheid.

Het streven is om in 2027 de nieuwe ontsluitingsroute te realiseren, rekening houdend met mogelijke bezwaar- en beroepstermijnen.

Kosten niet voor gemeente Zeist
Op 9 juli is heeft de gemeenteraad ook een amendement van het CDA aangenomen, waarin is vastgelegd dat de kosten voor de uitwerking en realisatie van de geoptimaliseerde drietaksvariant niet voor rekening van de gemeente Zeist zullen komen. Deze kosten zullen gedragen worden door ProRail of andere betrokken partijen, zoals eerder afgesproken in de overeenkomst uit 2013.

De raad heeft besloten om de gereserveerde €4 miljoen in reserve te houden voor extra leefbaarheidsmaatregelen, waaronder aanpassingen voor het centrum van Den Dolder.

Bereikbaar, veilig en leefbaar
Daarnaast is er een motie van D66 aangenomen die het college oproept om te zorgen voor een gelijkwaardige toegang naar het centrum van Den Dolder. Dit betekent dat er geen onnodige belemmeringen zouden moeten zijn voor het verkeer, behalve voor vrachtverkeer, om de kortste route naar het centrum te nemen.